واکاوی ازدواج موقت متاهلین و تاثیر ان بر فروپاشی خانواده

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
  • نویسنده زهرا نیازی
  • استاد راهنما فاطمه علایی رحمانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

چکیده : ازدواج از نظر اسلام پیمان مقدسی است که برقراری ان بر اساس مقررات ،اداب ورسوم ،تشریفات ،سنن و قوانین خاصی صورت می گیرد . ازدواج دارای اثار ونتایج بسیاری است ازجمله ارضای غریزه جنسی، تولید وبقای نسل ،تکمیل وتکامل انسان، ارامش وسکون، پاکدامنی وعفاف... در اسلام ازدواج به دو صورت دائم وموقت صورت می گیرد .اصل بر ازدواج دائم است و ازدواج موقت در هنگام اضطرار،عدم تمکن وفراهم نبودن شرایط ازدواج دائم ،پیشنهاد می گردد. ازدواج موقت از ویژگی هایی همچون سهولت، راحتی وقلت تشریفات و...برخوردار است ودر صورت رفع پیامدهای منفی ان میتواند در پاره ای از موارداثار مثبتی نیز در جامعه داشته باشد . از اثار مثبت ازدواج موقت می توان به دوری از گناه ،جلوگیری از شیوع فساد وروابط نامشروع در جامعه اشاره نمود. از اثار منفی ازدواج موقت نیز می توان از مواردی همچون افسردگی ،پرخاشگری ،عدم ثبات شخصیت ،طلاق عاطفی و...نام برد . با ترویج ازدواج موقت ،خانواده های شکل گرفته در معرض نابودی و فروپاشی قرار می گیرد .در خانواده فقط بحث مسائل جنسی مطرح نیست بلکه روابط عاطفی ،معنوی وفرهنگی نیز باید جزءاولویت ها باشد.اما درازدواج موقت چنین تاکیداتی وجود ندارد ،لذا خانواده های شکل گرفته اسیب بسیاری می بینند. در این پژوهش پس از بیان تاریخچه ازدواج موقت ،این نوع ازدواج از دیدگاه قران وسنت بررسی شده،سپس ارکان ،اصول و قواعد کلی حاکم بر ان مورد واکاوی قرار گرفته است . ودر اخر تاثیر ازدواج موقت بر روی خانواده واسیب شناسی ان- به گونه ای تحلیلی با استفاده ازمصاحبه های انجام شده - مورد بررسی قرار گرفته است. واژگان کلیدی : ازدواج موقت، زنان متعه، زنان دائم ،خانواده

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دورنمای حقوقی ازدواج موقت

این مقاله در پی آن است تا نشان دهد نکاح منقطع از ابتدا در اسلام مشروع شناخته شده است.برخی آن را جزء سنن پیش از اسلام می دانند که اسلام آن را قبول کرده است و به اصطلاح جزءاحکام امضایی است. به هر تقدیر حلیت متعه در آغاز دین اسلام مورد توافق همه مذاهب اسلامیاست و به فقه شیعه اختصاص ندارد. برای مثال ابن حزم اندلسی از فقهای مشهور اهل سنت درموسوعة فقهی خویش به نام المحلی قبول می کند که متعه در آغاز ا...

متن کامل

نگرشی فقهی به نقش ازدواج سفید و جایگاه ازدواج موقت در تحول قوانین نظام خانواده درجامعه اسلامی

خانواده مهمترین نهاد موثر بر هویت و سلامت جسمی افراد جامعه است. این پژوهش با هدف تحلیل بایدها، نبایدها و ابعاد فقهی، حقوقی ازدواج سفید و ارائه راهکار جایگزین-ازدواج دائم و موقت- پیامدهای آنها را تبیین میکند. همخانگی بدون ازدواج پدیده ناهنجار، غیرقانونی، فاقد مشروعیت و ضد فرهنگ اسلامی-ایرانی است که به عنوان ازدواج سفید بین افراد جامعه رشد یافته است. ازدواج موقت در ابتدا باعث ایجاد ذهنیت منفی مخص...

متن کامل

نگرشی فقهی به نقش ازدواج سفید و جایگاه ازدواج موقت در تحول قوانین نظام خانواده درجامعه اسلامی

خانواده مهمترین نهاد موثر بر هویت و سلامت جسمی افراد جامعه است. این پژوهش با هدف تحلیل بایدها، نبایدها و ابعاد فقهی، حقوقی ازدواج سفید و ارائه راهکار جایگزین-ازدواج دائم و موقت- پیامدهای آنها را تبیین میکند. همخانگی بدون ازدواج پدیده ناهنجار، غیرقانونی، فاقد مشروعیت و ضد فرهنگ اسلامی-ایرانی است که به عنوان ازدواج سفید بین افراد جامعه رشد یافته است. ازدواج موقت در ابتدا باعث ایجاد ذهنیت منفی مخص...

متن کامل

ازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام

در دین زردشتی، شواهدی مبنی بر وجود ازدواج موقت وجود دارد که می‏توان آن را با متعه یا ازدواج موقت در فقه امامیه تطبیق داد. اگرچه میان فقهای امامیه و اهل تسنن در تداوم مشروعیت این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد‏، فقهای امامیه با استناد به قرآن و روایات قائل به تداوم آن هستند. این نوع ازدواج از نظر فقه امامیه مشروع است، اما برای انعقاد آن باید شرایطی احراز شود که در صورت وجود آن شرایط، چنین ازدوا...

متن کامل

وجوه تفاوت و تشابه ازدواج موقت با پدیدة «ازدواج سفید»

اهمیت و جایگاه نهاد خانواده به عنوان هسته اولیه جوامع بشری و نقش محوری تشکیل خانواده در جوامع اسلامی ارتباط مستقیمی با امر ازدواج دارد. همزیستی دو جنس مخالف در کنار هم صرفاً در چارچوب شرعی و به صورت رسمی موجد ضمانت اجرایی بوده و قانونمند تلقی می گردد. لذا هرآنچه بواسطه غیر این مبانی محقق شود در زمره ارتباطی ناپایدار بوده و چه بسا تحدیدی برای اقوام و اصالت خانواده محسوب می­گردد.  ازدواج ، یعنی ای...

متن کامل

نگرش مردم به ازدواج موقت

  مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش مردم به ازدواج موقت انجام گرفته‌است.   روش: در این تحقیق توصیفی، 395 نفر زن و مرد مجرد و متأهل سکن تهران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه ‌نگرش‌سنجی استفاده شد.   یافته‌ها: در بین خانواده و اقوام 1/9 درصد افراد سابقه ازدواج موقت وجود دارد. عمده‌ترین موانع ازدواج موقت فرهنگ جامعه، مخالفت خانواده‌‌ها و مخالفت همسر ذکر شد. مر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023